“Nedreptatea” de a fi creator
Inainte de toate trebuie sa spun ca urmeaza un text pe care l-am scris in decembrie 2011. Intre timp s-au intamplat niste schimbari, de aceea sa scuzati inexactitatile. Pe de-o parte insa foarte multe din cele mentionate sunt inca si probabil vor mai fi prezente in viata noastra fie ca ne dam seama fie ca nu. Pe de alta parte festivalurile au cam disparut de prin Romania. Ma refer la cele care contau cat de cat. Mamaia si Cerbul de aur. Mai ales Cerbul de aur. Acum ca si concurs de creatie a ramas Eurovisionul. Am vazut o palida tentativa de concurs de creatie organizat chiar de uniunea compozitorilor. Pana la urma muzica nu se da la concurs pentru ca cel mai important examen al unui cantec este acela din fata publicului si al timpului. Nu apartine Stranger in the night lui Frank Sinatra asa cum nu apartine Simfonia a 9-a filarmonicii si corului din Viena.
“NEDREPTATEA” DE A FI CREATOR
Peste tot,in toate tarile,pe la televiziuni,pe youtube in ceea ce priveste muzica vedem interpreti.De la 12 la 65 de ani care de care mai tari in plamani mai frumosi mai cantaciosi si mai neasemuiti. Cu cat mai multe "floricele" sau melisme cu cat ambitusul depaseste,in curand chiar pe cel al pianului(adica vreo opt octave),deci cu cat e mai mare cu atat e mai bine,fetele canta ca baietii, baietii canta ca fetele. Canta mai bine sau mai rau, omul care se crede mai mult sau mai putin talentat, vine cu sperante. Sunt aceleasi sperante cu care se venea prin anii 70-80 la Mamaia(acum saraca Mamaie e preluata doar de televiziunea nationala TVRM). Fiecare televiziune are "Mamaia" ei.Prima avea Mega star, Antena are X factor, Pro tv are Vocea Romaniei,Romanii au talent si Dansez ptr tine ,formate internationale de televiziune,verificate in timp ca si audienta ca si atragere de minute de publicitate, "negustorii" de la televiziuni stiu ce fac(ei fac show-uri de vanzare-comerciale)ei nu fac IN NICI UN CAZ un concurs muzical,vedetele care "joaca" in show-urile astea stiu si ele ce fac.Ei isi fac imagine,NIMIC ALTCEVA...Si tot acolo oamenii fac bani.O gramada de bani.Astfel incat cantaretii,interpretii, tinere sperante, care vin acolo sigur ca vor avea sau au sau au avut o experienta prodigioasa sau cel putin draguta.Din pacate ei ajung acolo si isi inchipuie ca va fi inceputul unei cariere muzicale de succes.Dar din pacate nimeni nu ajunge la nici o posibilitate de reusita. De exemplu "saracu'"Dragos Chircu.E acum la Vocea Romaniei.Ii spun saracu' nu ptr ca iar lipsi o mana sau un picior.Nu pentru ca nu ar fi talentat sau nu ar avea voce ci pentru ca acest baiat,care a luat premii la Cerbul de aur si la Mamaia nu a reusit sa intre in memoria colectiva a publicului din Romania,adica nu a reusit sa capete notorietate drept ptr care a simtit nevoia sa mearga si la Vocea Romaniei.Din pacate pentru el si aici,unii vor face ceva "balet",unii vor castiga niste bani,altii vor castiga NISTE BANI,unii se vor mai "rade" niste ore in fata televizorului si...gata...end of story...baietii vor demonta decorul si vor merge mai departe cu strangeri prelungi de maini.Departe de mine,repet de a avea ceva cu Dragos Chircu.Ptr mine el este doar un exemplu si reprezinta suma acelor interpreti-cantareti care inca odata isi vor face sperante desarte si vor fi ,deja sunt"carne de tun" pentru niste procente de audienta,pentru niste milioane in plus si nu in ultimul rand pentru mai mult circ pentru un popor ptr care mai multa paine nici nu intra in discutie.
Nu mai insist prea mult pe relatia show tv - concurenti - public pentru ca e clar ca lumina zilei pentru toata lumea ca dpdv al concurentilor,cel putin in Romania este o mare pacaleala,daca te-ai luat foarte in serios, caci daca nu te-ai luat in serios atunci treci mai usor peste constatarea manipularii.
Ceea ce nu inteleg eu este altceva...la tot pasul concursuri de interpreti, o gramada de interpreti care de care mai talentati si mai iesiti din comun - unii -,dar cred ca nimeni nu se gandeste la faptul ca daca vrei sa canti trebuie sa ai si ce sa canti,poate nu numai piese de acum 40-50 sau 60 de ani ci si piese mai actuale . Aici ma refer evident la creatie. Daca ne uitam inapoi in istorie si poposim,de exemplu, in anul 1970 in "Bilboard hot songs of the year"constatam o gramada de piese care au rezistat timpului.Nu acelasi lucru se intampla daca ne uitam la acelasi lucru dedicat anului 2000. Este o evidenta restrangere de creatie in ultima vreme,iar regresul continua. In acest context,ma intreb oare nu ar fi mai productiv si aici nu ma refer la bani pe termen scurt ci pe termen lung,sa se organizeze si niste concursuri de creatie,evident mai numeroase si nu doar Mamaia via TVRM.
Ceea ce nu inteleg eu este altceva...la tot pasul concursuri de interpreti, o gramada de interpreti care de care mai talentati si mai iesiti din comun - unii -,dar cred ca nimeni nu se gandeste la faptul ca daca vrei sa canti trebuie sa ai si ce sa canti,poate nu numai piese de acum 40-50 sau 60 de ani ci si piese mai actuale . Aici ma refer evident la creatie. Daca ne uitam inapoi in istorie si poposim,de exemplu, in anul 1970 in "Bilboard hot songs of the year"constatam o gramada de piese care au rezistat timpului.Nu acelasi lucru se intampla daca ne uitam la acelasi lucru dedicat anului 2000. Este o evidenta restrangere de creatie in ultima vreme,iar regresul continua. In acest context,ma intreb oare nu ar fi mai productiv si aici nu ma refer la bani pe termen scurt ci pe termen lung,sa se organizeze si niste concursuri de creatie,evident mai numeroase si nu doar Mamaia via TVRM.
Pentru ca pana la urma acesti interpreti in mod normal ar trebui sa cante piese cat mai actuale si nu,la nesfarsit,aceleasi Withney Houston,Mariah Carey,Beyonce etc sau Tom Jones,James Brown sau Sting,cu tot respectul ptr cei metionati.Ca sa nu mai vorbim despre faptul ca mari piese ale celor mentionati au fost scrise de quasi-necunoscuti-cel putin pe aici prin Europa-Romania.
Numele Michael Masser sau Will Jennings va spun ceva? Sau Michael Chapman sau Terry Britten? Cu siguranta ca marii majoritati nu le spune nimic aceste 4 nume. Dar Mariah Carey sau Withney Houston va spun ceva? Cu siguranta da...
Michael Masser este compozitor(https://www.songhall.org/profile/Michael_Masser).
Acest domn a scris niste capodopere:
-Nothing Gonna Change My love For You-Glen Medeiros
-Did we almost have it all-Withney Houston
-Miss you like crazy-Nathalie Cole
...iar aici sunt doar 3 mari cantece care vor dainui cat va fi lumea
Will Jennings este deasemenea compozitor(https://www.songhall.org/profile/will_jennings1).
Si acest domn a scris cateva capodopere:
-Tears in heaven-Eric Clapton
-My heart will go on-Celine Dion
...si or mai fi si altele
Mai notez inca doua nume. Terry Britten si Michael Chapman.Doi mari compozitori din zona pop-cult,autori de cantece pentru mari interpreti,de muzica de film etc.
Departe de mine gandul de ai plange pe acesti onorabili domni. Ei au fost la ei in tara,Statele Unite,premiati si onorati pentru activitatea lor,iar sistemul cu siguranta le-a permis un feedback financiar generos.
Ceea ce vreau sa mentionez sunt cateva idei:
1.Este cel putin nedrept ca o creatie ,fie ea si o melodie sa fie identificata aproape in exclusivitate doar cu numele si notorietatea interpretului(este ca si cum ai spune ca Simfonia a 9-a nu este a lui Beethoven ci a filarmonicii din Viena pentru ca ea a cantat pentru prima oara lucrarea...)
2.Este cel putin nedrept pentru creatori ,situatia actuala in care peste tot in lume se fac concursuri(competitii)exclusiv numai ptr interpreti.sigur ca competitiile tv ptr interpreti sunt incomparabil mai interesante si probabil posibilele competitii de cantece ar fi mult mai plictisitoare.
3.Sigur ca regulile unui spectacol presupun in primul rand abilitatile si arta unui interpret.Nu vreau sa creez o falsa contradictie intre creator si interpret mai ales ca de multe ori cele doua ipostaze sunt contopite intr-o singura personalitate mai ales in zona pop-cult.
4.Exista,cel putin in ultimii 10 ani o decadere a creatiei la nivel international.Despre Romania nici nu vreau sa vorbesc pentru ca la noi caderea este si mai accentuata(nu prea se mai fac albume,asa zisele case de discuri nici nu prea mai stiu ce fac,etc.).Ma intreb oare ce mai face aceasta "armata" de mari compozitori care scriu pentru cei mari(ma refer la Celine Dion,Lara Fabian,Mariah Carey,dar si la Bon Jovi,White Snake,Robbie Williams etc.)De cand nu a mai scos ceva nou si notabil Eros Ramazotti sau Eric Clapton? Si aici nu ma refer la turnee sau mega-spectacole cu super puneri in scena...ma refer la cantece...nu vreau sa contest valoarea celor mentionati sau harul lor artistic,respectul meu este profund ptr toti acestia. Raman intrebarile: Ce se intampla cu creatia? Pe cand,din nou fervoarea si atmosfera anilor 60-70-80?
Avand in vedere toate aceste lucruri oare nu avem nevoie de investitie si in zona creatiei sau mai ales in zona creatiei.Am vazut in ultimii ani multi super-interpreti in zona de spectacole de televiziune "Voice of..." sau "...got talent". Ce fac acesti super-interpreti?Canta piesele mari ale acestei lumi,in diverse maniere,foarte respectabile pana la urma,tot respectul,"palaria jos"...dar toti canta aceleasi piese,in general.
Pe cand o noua "I just call to say i love you" sau "Without you" sau "Bohemians rapsody"sau "Hotel California"sau,sau...de exemplu...
Din pacate radiourile ,televiziunile,internetul "toaca" mesaje si spectacole de consum si "mancam" aceiasi "mancare" foarte buna si frumoasa pana la urma,dar aceiasi...
Va invit sa va uitati pe chart-urile Billboard ale anilor 70' iar apoi sa va duceti si la primii 10 ani ai mileniului 3.Veti putea observa o diferenta de prezenta si valoare absolut izbitoare.
Nu te poti plictisi niciodata de acea galerie de capodopere pe care o stie toata lumea,sa zicem cateva sute de piese din toate zonele muzicale,dar oare e suficient?Eu cred ca nu...
Michael Masser este compozitor(https://www.songhall.org/profile/Michael_Masser).
Acest domn a scris niste capodopere:
-Nothing Gonna Change My love For You-Glen Medeiros
-Did we almost have it all-Withney Houston
-Miss you like crazy-Nathalie Cole
...iar aici sunt doar 3 mari cantece care vor dainui cat va fi lumea
Will Jennings este deasemenea compozitor(https://www.songhall.org/profile/will_jennings1).
Si acest domn a scris cateva capodopere:
-Tears in heaven-Eric Clapton
-My heart will go on-Celine Dion
...si or mai fi si altele
Mai notez inca doua nume. Terry Britten si Michael Chapman.Doi mari compozitori din zona pop-cult,autori de cantece pentru mari interpreti,de muzica de film etc.
Departe de mine gandul de ai plange pe acesti onorabili domni. Ei au fost la ei in tara,Statele Unite,premiati si onorati pentru activitatea lor,iar sistemul cu siguranta le-a permis un feedback financiar generos.
Ceea ce vreau sa mentionez sunt cateva idei:
1.Este cel putin nedrept ca o creatie ,fie ea si o melodie sa fie identificata aproape in exclusivitate doar cu numele si notorietatea interpretului(este ca si cum ai spune ca Simfonia a 9-a nu este a lui Beethoven ci a filarmonicii din Viena pentru ca ea a cantat pentru prima oara lucrarea...)
2.Este cel putin nedrept pentru creatori ,situatia actuala in care peste tot in lume se fac concursuri(competitii)exclusiv numai ptr interpreti.sigur ca competitiile tv ptr interpreti sunt incomparabil mai interesante si probabil posibilele competitii de cantece ar fi mult mai plictisitoare.
3.Sigur ca regulile unui spectacol presupun in primul rand abilitatile si arta unui interpret.Nu vreau sa creez o falsa contradictie intre creator si interpret mai ales ca de multe ori cele doua ipostaze sunt contopite intr-o singura personalitate mai ales in zona pop-cult.
4.Exista,cel putin in ultimii 10 ani o decadere a creatiei la nivel international.Despre Romania nici nu vreau sa vorbesc pentru ca la noi caderea este si mai accentuata(nu prea se mai fac albume,asa zisele case de discuri nici nu prea mai stiu ce fac,etc.).Ma intreb oare ce mai face aceasta "armata" de mari compozitori care scriu pentru cei mari(ma refer la Celine Dion,Lara Fabian,Mariah Carey,dar si la Bon Jovi,White Snake,Robbie Williams etc.)De cand nu a mai scos ceva nou si notabil Eros Ramazotti sau Eric Clapton? Si aici nu ma refer la turnee sau mega-spectacole cu super puneri in scena...ma refer la cantece...nu vreau sa contest valoarea celor mentionati sau harul lor artistic,respectul meu este profund ptr toti acestia. Raman intrebarile: Ce se intampla cu creatia? Pe cand,din nou fervoarea si atmosfera anilor 60-70-80?
Avand in vedere toate aceste lucruri oare nu avem nevoie de investitie si in zona creatiei sau mai ales in zona creatiei.Am vazut in ultimii ani multi super-interpreti in zona de spectacole de televiziune "Voice of..." sau "...got talent". Ce fac acesti super-interpreti?Canta piesele mari ale acestei lumi,in diverse maniere,foarte respectabile pana la urma,tot respectul,"palaria jos"...dar toti canta aceleasi piese,in general.
Pe cand o noua "I just call to say i love you" sau "Without you" sau "Bohemians rapsody"sau "Hotel California"sau,sau...de exemplu...
Din pacate radiourile ,televiziunile,internetul "toaca" mesaje si spectacole de consum si "mancam" aceiasi "mancare" foarte buna si frumoasa pana la urma,dar aceiasi...
Va invit sa va uitati pe chart-urile Billboard ale anilor 70' iar apoi sa va duceti si la primii 10 ani ai mileniului 3.Veti putea observa o diferenta de prezenta si valoare absolut izbitoare.
Nu te poti plictisi niciodata de acea galerie de capodopere pe care o stie toata lumea,sa zicem cateva sute de piese din toate zonele muzicale,dar oare e suficient?Eu cred ca nu...
Comentarii
Trimiteți un comentariu