Eurovision 2017. Semifinala 1. Partea intai.
Ma tot întreb, de
ce ma incapatanez sa comentez acest eveniment de cativa ani buni. E simplu
fratilor! E singurul! Mamaia a disparut, asa cum era ea, Cerbul de aur a
disparut si a ramas acest campionat european de cantece, care nu prea
selecteaza cantece ci mai degraba mesajele sociale si politice ale cantecelor,
vezi Conchita Wurst sau Jamala despre care estimam ca va castiga inca inainte
cu cateva luni bune de concurs. Reiterez aici cateva idei pe care le-am mai
spus de cateva ori in asemenea ocazii si care sunt la fel de actuale ca si
atunci. Mai intai despre puterea mesajului, iar anul asta, pana acum din pacate
nu am vazut nici o piesa care sa aiba un asemenea mesaj. In ultima vreme am observat un soi de directie
sociala, un soi de vibratie catre teme actuale si va dau doua exemple: in primul
rand despre Conchita Wurst. Persoana respectiva nu cred ca a iesit in fata cu o
piesa deosebita, deasemenea nici capacitatea ei interpretativa nu era vreuna sa
ne convinga ca am avea de-a face cu o voce de mare clasa. Din aceste puncte de
vedere lucrurile erau asezate pe un fagas bun, dar nu iesit din comun. Ceea ce
a atras atentia si a facut diferenta este tocmai incarcatura mesajului acestei
prezente. Femeia cu barba, transsexual sau cum vreti sa ii spuneti a venit cu
un mesaj in care, de fapt a atras atentia asupra unei comunitati si a
problemelor ei. Asta cred ca a facut diferenta si asta cred ca a atras aproape
de la sine castigarea concursului. Sigur ca a contat si contextul, in care nu
era ceva demn de observat cu adevarat. Al doilea exemplu este piesa celor de la
Voltaj, unde iarasi a fost vorba de un mesaj, de o piesa care atragea atentia
asupra unei comunitati, mai exact a milioanelor de romani plecati de acasa, in
lume, pentru a castiga bani mai multi. A fost si o campanie nationala legata de
acest subiect cu aceasta piesa. Ideea e ca trebuie sa fim atenti la realitati.
Ca ne place sau nu, acest concurs este reactiv cu compasiunea, minoritatile si
cu discriminarea, de orice fel, iar asta nu e tocmai negativ. Anul acesta nici
un concurent, din ce am vazut pana acum, nu are o marca reprezentativa in acest
sens. Jamala cu 1944 a castigat, in primul rand pentru incarcatura mesajului,
cu solidarizarea fata de comunitatea tatara din Crimeea si iata, anul aceasta
concrusul este din nou la Kiev. Deloc intamplator, avand in vedere
complexitatea problemelor din Ucraina.
Revin la tema
comentariilor si mai ales a criticilor. Sigur ca e nevoie de critica, doar ca
atunci cand vorbim de critica constructiva avem inca mult de lucrat. Indeobste
toata lumea, sau cei mai multi internauti, de exemplu, critica piesele, spunand
ca sunt proaste, sau interpretii care ar canta prost, sau televiziunea
suspectata de nu stiu ce matrapazlacuri si bineinteles ca de multe ori se trece
de la comentarii acide la injurii, jigniri, in felul acesta cei aflati in
conflict departandu-se de chestiune, ca sa zic asa. O alta parte, importanta,
de public, efectiv ignora si concursul si piesele si prestatiile, pentru ca
oricum, nu-i asa, sunt proaste, gresite si lipsite de interes. Nu prea am vazut
in ultima vreme o atitudine echilibrata, critica, constructiva, in cunostinta
de cauza si mai ales de buna credinta. E foarte usor sa injuri si sa iti
"puta" tot. Deasemenea e foarte usor sa ignori si sa te declari
superior acestui eveniment catalogandu-l din start ca indoielnic, doar pentru
ca stii tu mai bine. Sau pentru ca pur si simplu nu iti place tie un gen sau
altul, in general, cataloghezi, gresit dupa opinia mea, orice piesa chiar daca
acea piesa s-ar putea bucura doar de respectul tau nu si de atasamentul tau.
Sunt oameni care muncesc pentru acest eveniment. Ca nu le-a iesit ceva sau ca
au gresit sau chiar au fost rau-intentionati. Foarte bine. Critica. Dar nu
arata lipsa de respect, ironie exagerata sau chiar mitocanie pe alocuri. Orice
munca trebuie respectata. Orice greseala trebuie amendata pentru ca ea sa fie
corectata. Orice succes trebuie aplaudat chiar daca nu ii esti suporter. Cred
ca la acest capitol mai avem mult de lucrat. Pentru mine, din punct de vedere
al unui spectacol de televiziune, ce s-a intamplat aseara a fost slab, pe
alocuri amatoricesc. Cu balbe de comunicare, foarte pe repede inainte, cu
sufletul la gura, de parca spatiul de emisie nu putea fi mai larg, cu prea
multe momente remember si prezentari schioape pe alocuri foarte lungi si cu
prea putina atentie fata de piese. Am facut niste aprecieri cat mai lipsite de
echivoc fata de fiecare piesa in parte. E parerea mea personala si nu am
pretentia adevarului absolut. Pe de alta parte n-am fost niciodata in
concordanta cu parerile publicului larg. Am constatat intotdeauna, apoape,
faptul ca parerile publicului din Romania, in general, nu se potrivesc cu
propriile-mi pareri fata de valoare in muzica, in general si la Eurovision in
particular. Pana la urma cine sunt eu sa judec munca si arta unor oameni. Nu
fac altceva decat imi spun parerea, cu respect si cu toata expertiza de care
sunt in stare.
Eliza & No Stress au prezentat piesa lui Vlad Pocorschi numita „Fara bariere”. Dupa parerea mea, o piesa bine construita ca si arhitectura muzicala. Linie melodica, armonie, structura, text. Din puct de vedere instrumental jos palaria. Sunt niste instrumentisti de prima clasa, absolut toti. Eliza insa, chiar daca are o voce buna mai are de lucrat la atitudine si la ceea ce se numeste „vinderea” produsului. Singurul punct defavorabil pe care il vad la aceasta piesa e faptul ca nu are un cap de refren recognoscibil, fredonabil.
Nu pot spune mare lucru despre prestatia Cristinei Vasiu si piesa Set the skyes on fire. E genul de piesa fara viata prea lunga, dar care are un refren bun. O piesa prea simpla pentru gustul meu.
Eliza & No Stress au prezentat piesa lui Vlad Pocorschi numita „Fara bariere”. Dupa parerea mea, o piesa bine construita ca si arhitectura muzicala. Linie melodica, armonie, structura, text. Din puct de vedere instrumental jos palaria. Sunt niste instrumentisti de prima clasa, absolut toti. Eliza insa, chiar daca are o voce buna mai are de lucrat la atitudine si la ceea ce se numeste „vinderea” produsului. Singurul punct defavorabil pe care il vad la aceasta piesa e faptul ca nu are un cap de refren recognoscibil, fredonabil.
Nu pot spune mare lucru despre prestatia Cristinei Vasiu si piesa Set the skyes on fire. E genul de piesa fara viata prea lunga, dar care are un refren bun. O piesa prea simpla pentru gustul meu.
Tudor Turcu canta
mai bine live decat in studio, dupa parerea mea sa cel putin asta am observat
comparand clipul cu piesa de studio si clipul de la TVR. Aici interpretarea e
mai buna decat piesa
Iar asta nu e
tocmai bine. Si aceasta piesa are un cap de refren bun.
Save me are toate
ingredientele unei retete de succes la Eurovision(mai putin aia cu mesajul).
Ramona Nerra nu canta rau dar mai are mult de lucrat la capitolul prezenta scenica.
Ramona Nerra nu canta rau dar mai are mult de lucrat la capitolul prezenta scenica.
Liviu Elekes a
venit cu o piesa buna, dar mai cu seama si-a ales o interpreta foarte buna. Ana
Maria Mirica canta foarte bine si da foarte bine pe scena dup aparerea mea.
Avem si aici un refren bun.
Cam atat pentru
astazi. Revin maine cu alte idei si cu scurte comentarii fata de alte cantece.
Comentarii
Trimiteți un comentariu