Eurovision 2016
A.
Generalitati:
1.
Muzica
romaneasca suna din ce in ce mai bine. Ma gandesc la cum sunau si erau piesele
de acum 10, 20 sau 30 de ani. Ma gandesc la cum arata in prezent videoclipurile
si cum arata pur si simplu artistii, fata de acum 10, 20 sau 30 de ani. Ceea ce
mi se pare interesant de spus, aici, este faptul ca muzica romaneasca, undeva
la nivelul anilor 50-60-70 suna la nivelul oricarei productii similare din
vestul Europei (pe vremea aceea Europa era un veritabil centru muzical, ceea ce
acum nu prea se mai intampla), dupa care in anii 80, 90 muzica romaneasca a
suferit foarte mult la capitolul calitate, mai in toate zonele ei, iar acum de
vreo 10 ani lucrurile se imbunatateasc simtitor.
2.
Pe
de alta parte ramanem o piata mica. Neinteresanta pentru marii jucatori din
industria muzicala internationala, iar asta ne marginalizeaza si evident ne
inhiba dezvoltarea, iar pe de alta parte incurajeaza structurile mafiote,
pirateria si lipsa unei diversificari a promovarii muzicale in zone mai variate,
mai ales culturale. Ramane si se dezvolta statutul de emergenta si in zona
muzicala. Marii artisti si-au pus deja Romania pe agendele lor de concert, iar
asta este un lucru bun, cu toate ca uneori anumiti organizatori din Romania
manifesta un soi de cosmopolitism exagerat eludand artisti romani si avantajand
productiile venite din afara, evident pentru securizarea in primul rand a
succesului si incasarilor proprii.
3.
Observ,
in general, o asezare fireasca a diverselor genuri muzicale, intr-un areal
normal pentru fiecare, cu o mica deosebire, in zona de folclor sau de folclor
reorchestrat modern, unde exista la
aceasta ora, dupa parerea mea o abordare excesiva, dar care alimenteaza o
cerere excesiva. Probabil ca si aceasta este o moda si ma astept, asa cum, de
exemplu, manelele erau excesive la un moment dat, sau muzica dance, la alt
moment dat, sa fie si aceasta zona dimensionata corect, cu timpul. Apoi,
dintr-o alta perspectiva "moare" cd-ul, in schimb
"explodeaza" internetul, download-ul si in general mijloacele de
exprimare si comercializare on-line. E un soi de egalizare de drepturi, pentru
ca pana la urma orice artist necunoscut care se considera talentat poate sa
urce pe net propria muzica, iar fanii sa il aprecieze. Sunt cazuri care si-au
facut drum astfel, in ultima vreme, ceea ce este interesant si foarte normal.
In acest context casele de discuri si mai ales radiourile care isi pierd
statutul de "market-jesus" ar trebui sa isi puna problema
redimensionarii.
B.
Eurovision:
1.
Am
ascultat piesele selectate pentru acest an. Ceea ce cred ca lipseste tuturor
pieselor este poate eufemistic spus un soi de "orientare" spre
sensurile actuale ale acestui concurs. In ultima vreme am observat un soi de
directie sociala, un soi de vibratie catre teme actuale si va dau doua exemple:
in primul rand vreau sa spun cate ceva despre Conchita Wurst. Persoana
respectiva nu cred ca a iesit in fata cu o piesa deosebita, deasemenea nici
capacitatea ei interpretativa nu era vreuna sa ne convinga ca am avea de-a face
cu o voce de mare clasa. Din aceste puncte de vedere lucrurile erau asezate pe
un fagas bun, dar nu iesit din comun. Ceea ce a atras atentia si a facut
diferenta este tocmai incarcatura mesajului acestei prezente. Femeia cu barba,
transsexual sau cum vreti sa ii spuneti a venit cu un mesaj in care, de fapt a
atras atentia asupra unei comunitati si a problemelor ei. Asta cred ca a facut
diferenta si asta cred ca a atras aproape de la sine castigarea concursului. Sigur
ca a contat si contextul, in care nu era ceva demn de observat cu adevarat. Al
doilea exemplu este piesa de anul trecut a celor de la Voltaj, unde iarasi a
fost vorba de un mesaj, de o piesa care atragea atentia asupra unei comunitati,
mai exact a milioanelor de romani plecati de acasa, in lume pentru a castiga
bani mai multi, asta neinsemnand ca mie personal mi-a pacut piesa celor de la
Voltaj. A fost si o campanie nationala legata de acest subiect cu aceasta
piesa.
Ideea e ca trebuie sa fim atenti la realitati.
Ca ne place sau nu, acest concurs este reactiv cu compasiunea, minoritatile si
cu discriminarea, de orice fel, iar asta nu e tocmai negativ. Anul acesta nici
un concurent nu are o marca reprezentativa in acest sens. Din acest motiv
spuneam ca intrevad un succes cel putin notabil al reprezentantei Ucrainei (Jamala-1944)si
intrevad deasemenea ceva rumori din partea Rusiei pe aceiasi tema.
2.
Revin
la tema comentariilor si mai ales a criticilor. sigur ca e nevoie de critica,
doar ca atunci cand vorbim de critica constructiva avem inca mult de lucrat.
Indeobste toata lumea, sau cei mai multi internauti, de exemplu, critica
piesele, spunand ca sunt proaste, sau interpretii care ar canta prost, sau
televiziunea suspectata de nu stiu ce matrapazlacuri si bineinteles ca de multe
ori se trece de la comentarii acide la injurii, jigniri, in felul acesta cei
aflati in conflict departandu-se de chestiune, ca sa zic asa. O alta parte,
importanta, de public, efectiv ignora si concursul si piesele si prestatiile,
pentru ca oricum, nu-i asa, sunt proaste, gresite si lipsite de interes. Nu
prea am vazut in ultima vreme o atitudine echilibrata, critica, constructiva,
in cunostinta de cauza si mai ales de buna credinta. E foarte usor sa injuri si
sa iti "puta" tot. Deasemenea e foarte usor sa ignori si sa te
declari superior acestui eveniment catalogandu-l din start ca indoielnic, doar
pentru ca stii tu mai bine. Sau pentru ca pur si simplu nu iti place tie un gen
sau altul, in general, cataloghezi, gresit dupa opinia mea, orice piesa chiar
daca acea piesa s-ar putea bucura doar de respectul tau nu si de atasamentul
tau. Sunt oameni care muncesc la si pentru acest eveniment. Ca nu le-a iesit
ceva sau ca au gresit sau chiar au fost rau-intentionati. Foarte bine. Critica.
Dar nu arata lipsa de respect, ironie exagerata sau chiar mitocanie pe alocuri.
Orice munca trebuie respectata. Orice greseala trebuie amendata pentru ca ea sa
fie corectata. Orice succes trebuie aplaudat chiar daca nu ii esti suporter.
Cred ca la acest capitol mai avem mult de lucrat.
3.
Am
facut niste aprecieri cat mai lipsite de echivoc fata de fiecare piesa in
parte. E parerea mea personala si nu am pretentia adevarului absolut. Pe de
alta parte n-am fost niciodata in concordanta cu parerile publicului larg. Am
constatat intotdeauna, apoape, faptul ca parerile publicului din Romania, in
general, nu se potrivesc cu propriile-mi pareri fata de valoare in muzica, in
general si la eurovision in particular. Pana la urma cine sunt eu sa judec
munca si arta unor oameni. Nu fac altceva decat imi spun parerea, cu respect si
cu toata expertiza de care sunt in stare. Niciodata n-am fost in slujba cuiva,
in sensul ca niciodata nu am fost nevoit in schimbul unor avantaje diverse sa
spun altceva decat gandesc. Poate si din cauza asta oameni ca mine nu au nici
audienta si nici importanta in piata.
C. Aprecieri generale:
1.
Nu
exista "piesa potrivita ptr eurovision"
- scurta argumentare: ascultati diverse piese
castigatoare. Nu exista o reteta.
2.
Componenta
subiectiva este esentiala. De aici si "volatilitatea" concursului in
sine.
- Ne place sau nu ne place o piesa. Nu trebuie
neaparat sa explicam de ce.
3.
Mesajul
este foarte important la acest tip de concurs, care s-a socializat, s-a
politizat.
- estimez ca reprezentanta Ucrainei va fi bine primita
- estimez ca reprezentanta Ucrainei va fi bine primita
4.
Apreciez
faptul ca TVR a scos votul final al juriului. Daca ar mai face si o colaborare
cu companiile de telefonie in sensul de monitorizare a cartelelor prepaid
vandute in aceasta perioada ar fi fost si mai bine. Pe de alta parte nu inteleg
de ce nu se prezinta niciodata toate piesele care s-au prezentat in
preselectie, fie si macar intr-o forma prescurtata.
5.
Apreciez
faptul ca TVR a scos finala nationala din Bucuresti. In tara succesul e ceva
mai sigur si cu siguranta mai mare. Nu trebuie uitat ca, pana la urma selectia
nationala este, in sine, un spectacol. Inteleg insa, ca iarasi sunt probleme cu
prezentatorii.
6.
Eurovision
nu e o competitie a Romaniei. E o competitie de creatie muzicala intre
televiziunile publice din Europa. Sper sa nu se uite acest lucru. Patriotizarea
excesiva nu cred ca este un lucru pozitiv. Acolo nu Romania concureaza.
Concureaza o piesa si un artist.
7.
Am
sa scot din aprecierile mele subiecte contradictorii de la Eurovision:
politizarea excesiva a concursului, lipsa de finalitate, importanta actului de
interpretare si de imagine in dauna actului de creatie s.a.
8.
Ne
dorim sa avem o piesa buna la Eurovision, ne dorim sa castigam dar nu ne punem
problema daca putem organiza un Eurovision in Romania la nivelul cerintelor.
Doamne fereste sa castigam vreodata eurovisionul!
9.
Nu
am sa pun problema relevantei pieselor pentru o viitoare promovare in media
romaneasca. Asta e un subiect clasat din punctul meu de vedere. Radiourile nu
sunt nici pe departe preocupate sa promoveze vreo piesa de la eurovision.
10.
Sa
nu uitam un lucru esential. Muzica, in general, nu e facuta pentru concursuri.
Muzica inseamna emotie, viata si spirit. Pe de alta parte cred ca e important
sa observam, in istorie, cum oameni foarte importanti din muzica nu si-au dat
importanta si nu s-au luat neaparat in serios. Pana la urma insusi evenimentul
cu pricina este un excelent motiv de distractie, de socializare, poate de
largire a contactelor etc. Mi se pare ca dramatizam excesiv, de fiecare data,
acest concurs care ar trebui sa fie un prilej de bucurie si implinire si nu
unul de scandal, indignare si comentarii acide, doar ca sa iesim cumva in
evidenta, daca sigur, simtim aceasta nevoie.
D.
Despre
cantece:
(nivel: *f.scazut;**scazut;***mediu;****bun;*****f.bun;*******exceptional)
1.
FLORENA
- BEHIND THE SHADOWS
- linie melodica - ***
- text - ***
- orchestratie - ***
- interpretare - ***
- impresie personala - ***
- general - ***
2.
GASCA
DE ACASA - TU ESTI POVESTEA
- linie melodica - **
- text - **
- orchestratie -**
- interpretare -**
- impresie personala -**
- general - **
3.
JUKEBOX
- COME ON EVERYBODY
- linie melodica - **
- text - ***
- orchestratie - ***
- interpretare - **
- impresie personala - **
-general - ***
4.
VANOTEK
feat. THE CODE & GEORGIAN - I'M COMING HOME
- linie melodica - **
- text - *
- orchestratie - ***
- interpretare - **
- impresie personala - **
- general - **
5.
IRINA
POPA - LASA-MA, EU TE LAS
- linie melodica - ***
- text - **
- orchestratie - **
- interpretare - ***
- impresie personala -***
- general - ***
6.
DREAM
WALKERS - LET SHINE
- linie melodica - ****
- text - ***
- orchestratie - ****
- interpretare - ****
- impresie personala -***
- general - ****
7.
OVIDIU
ANTON - MOMENT OF SILENCE
- linie melodica - ****
- text - ****
- orchestratie - *****
- interpretare - *****
- impresie personala - ****
- general - *****
8.
ANDRA
OLTEANU - NAI NAI
- linie melodica - ***
- text - **
- orchestratie - ***
- interpretare - **
- impresie personala - ***
- general - ***
9.
MIHAI
BAJINARU - NEVER TOO LATE
- linie melodica - ****
- text - ***
- orchestratie - ***
- interpretare - ****
- impresie personala - ***
- general - ***
10.
MIHAI
- PARADISIO
- linie melodica - **
- text - **
- orchestratie - **
- interpretare - ****
- impresie personala - **
- general - ***
11.
XANDRA
- SUPERHUMAN
- linie melodica - ****
- text - ***
- orchestratie - ****
- interpretare - ****
- impresie personala - ****
- general - ****
12.
DORU
TODORUT feat. IRINA BAIANT - THE VOICE
- linie melodica - ***
- text- ***
- orchestratie - ***
- interpretare - ***
- impresie generala - ***
- generala - ***
E.
Punctaj
personal:
1.
VANOTEK
feat. THE CODE & GEORGIAN - I'M COMING HOME - 1 punct
2.
GASCA
DE ACASA - TU ESTI POVESTEA - 2 puncte
3.
DORU
TODORUT feat. IRINA BAIANT - THE VOICE - 3 puncte
4.
MIHAI
- PARADISIO - 4 puncte
5.
ANDRA
OLTEANU - NAI NAI - 5 puncte
6.
IRINA
POPA - LASA-MA, EU TE LAS - 6 puncte
7.
JUKEBOX
- COME ON EVERYBODY - 7 puncte
8.
MIHAI
BAJINARU - NEVER TOO LATE - 8 puncte
9.
FLORENA
- BEHIND THE SHADOWS - 9 puncte
10.
DREAM
WALKERS - LET SHINE - 10 puncte
11.
XANDRA
- SUPERHUMAN - 11 puncte
12.
OVIDIU
ANTON - MOMENT OF SILENCE - 12 puncte
F.
In
loc de coda:
Pentru specialisti:
- Sunt piese care ridica interpretul si piese
care il coboara.Sunt interpretari care urca piesa sau care o coboara.
- Ceea ce cred ca e important este ca pachetul
general sa emotioneze. E ceea ce conteaza.
- Un cantec
e doar...un cantec, nimic mai mult.
- Cantecele nu se fac pentru specialisti.
Cantecele se fac pentru oameni si pentru istorie.
- Concursurile sunt false reprezentari. "Imagine"
nu a aparut in nici un concurs.
- Datoria oricarui artist este sa-si transmita
talentul, mai departe, oamenilor. Pentru asta i-a fost dat. Nu pentru a se
impauna, sau a-si aroga drepturi speciale. Talentul e o "cruce", nu
un pandantiv.
- Va amintesc spusele unui scriitor: "Am
invatat sa iau viata in serios dar niciodata pe mine insami"
Pentru public:
- A injura este usor. A respecta inseamna plus
valoare. Respectati munca artistilor. Ei traiesc pentru a darui si mai putin
pentru a primi sau cel putin asa trebuie sa fie.
- A place e subiectiv. A respecta e obiectiv.
- Nu ai nevoie sa fii specialist pentru a
intelege ca "Bohemians rhapsody"este o capodopera.
- Alegeti cu sufletul. Muzica este arta care se
refera cel mai putin la rational.
- E foarte posibil ca in ziua respectiva un
artist sau altul sa aiba o zi proasta, iar performanta lui sa fie mai putin
valoroasa. Pe de alta parte, e foarte posibil ca imaginea(costume, efecte etc.)
prestatiei unui cantec sau altul sa ridice excesiv si poate nemeritat imaginea
de ansamblu. Sunt aspecte care chiar fac diferenta? E o intrebare.
- Nu participati la "cooperative" de
genul: voteaza-ma pe mine ca suntem vecini, sau te votez ca ne cunoastem, sau te
votez pentru ca imi place cum arati. Si o intrebare.Cum ramane cu cartele
prepaid?
-"Nu trageti in pianist" spune un
banc. Va invit sa nu trageti in mine. E doar...parerea mea.
Comentarii
Trimiteți un comentariu