Ezoterice - ep.1
Ezoterismul (în greacă εσωτερικος = din interior) este un concept filosofic-religios prin care se desemnează cunoștințe și învățături obținute prin percepția unor fenomene spirituale, accesibilă numai inițiaților, în opoziție cu cunoașterea exoterică, accesibilă tuturor oamenilor. Curentele spirituale ce se declară ezoterice sunt de o mare diversitate și cu credințe variate, de la cele bazate pe învățături orientale la forme de ezoterism creștin.
„Un esoterism este o învățătură ocultă, doctrină sau teorie, tehnică sau procedeu, de expresie simbolică, de ordin metafizic, cu intenție inițiatică. Druidismul, Companionajul, alchimia sunt esoterisme. Pentru René Guénon, «esoterismul este esențialmente altceva decât religia, și nu partea interioară a unei religii ca atare». Pentru C. I. Lewis, «Platon, ca și Pitagora, avea opinii exoterice și esoterice»”
(sursa Wikipedia)
(sursa Wikipedia)
Încep acum un serial despre cea mai importantă pasiune a mea, după muzică, şi anume ezoterismul, spiritualitatea. Nu cred că este potrivit să asimilăm Cabala în mod strict cu lumea israelită. Este absolut evident că această învăţătură s-a născut din vechii părinţi ai poporului lui Israel, de acolo şi mai apoi din creştinism, întreagă civilizaţie iudeo-creştină, de fapt tot ce ne deosebeşte, în arealul mediteraneano-europeano-atlantic-nord-american, de restul lumii. Încep cu texte despre Cabala, pentru că pentru mine, Cabala este învăţătură fundamentală a acestui spaţiu de civilizaţie filosofico- religioasă.
Ce este intelepciunea Cabalei? Ca intreg, intelepciunea Cabalei se refera la revelarea
Divinitatii, aranjata pe calea sa in toate aspectele ei – cele care au aparut
in lumi si cele menite sa fie revelate, si in toate modurile care pot sa apara
vreodata in lumi, pana la sfarsitul timpului.
SCOPUL CREATIEI
Cum nu exista actiune fara un scop, e
sigur ca Creatorul a avut un scop in Creatia ce ne e pusa dinainte. Si lucrul
cel mai important, in toata aceasta realitate diversa, este senzatia data
animalelor – fiecare isi simte propria existenta. Iar cea mai importanta
senzatie este senzatia noetica, data numai omului, prin care simtim si ceea ce
este in celalalt – durerile si placerile acestuia. Ca urmare, e sigur ca, daca
Creatorul are un scop in aceasta Creatie, subiectul sau este omul. Se spune
despre el, Toate lucrarile Domnului sunt pentru el.
Dar tot trebuie sa intelegem, care a
fost scopul pentru care a creat Creatorul toate acestea? Intr-adevar, este
pentru a il inalta la un grad Superior, mai important, sa isi simta Creatorul
la fel ca senzatia omeneasca ce i-a fost deja data. Si asa cum stim si simtim
dorintele prietenului, la fel vom invata cuvintele Creatorului, dupa cum este
scris despre Moise, Iar Domnul a vorbit cu Moise fata in fata, asa cum
vorbeste omul cu prietenul lui.
Oricine poate sa fie ca Moise. Fara
indoiala, oricine care analizeaza evolutia Creatiei dinaintea noastra va vedea
si va intelege marea placere a Operatorului, a carui operare evolueaza pana
cand capata acea senzatie minunata de a putea sa converseze si sa relationeze
cu Creatorul sau asa cum vorbeste cu prietenul sau.
DE SUS IN JOS
Se stie ca sfarsitul actiunii se afla in
gandul preliminar. Inainte sa incepi sa te gandesti cum sa construiesti o casa,
contempli apartamentul din casa, care este scopul. In continuare, analizezi
schita, ca sa o faci potrivita pentru aceasta sarcina.
La fel e si cu chestiunea despre care
discutam. Dupa ce am aflat scopul, ne e clar si faptul ca toate comportamentele
Creatiei, in toate colturile sale, in toate intrarile si iesirile, sunt aranjate
pe deplin dinainte, cu scopul de a cultiva specia umana din mijlocul ei, de a
ii imbunatati calitatile, pana cand aceasta poate sa simta Divinitatea asa cum
am simti un prieten.
Inaltarile acestea sunt ca treptele unei
scari, aranjate nivel cu nivel, pana cand este gata si isi realizeaza scopul.
Si ar trebui sa stiti ca aceste trepte au calitatea si cantitatea in doua
realitati: 1) existenta substantelor materiale si 2) existenta conceptelor
spirituale.
In limbajul Cabalei, ele se numesc de
Sus in jos si de jos in Sus. Asta
inseamna ca substantele materiale sunt un sir de dezvaluiri ale Luminii
Sale de Sus in jos – de la prima sursa, cand din Esenta Sa a
fost taiata o masura de Lumina si restrictionata Tzimtzum cuTzimtzum (restrictie
cu restrictie) pana ce s-a format din ea lumea materiala, cu creaturile
materiale in partea ei cea mai de jos.
DE JOS IN SUS
Dupa aceea incepe o ordine de
jos in Sus. Acestea sunt toate treptele scarii prin care rasa umana se
dezvolta si se inalta catre scopul creatiei. Aceste doua realitati sunt
explicate cu toate detaliile lor, in intelepciunea Kabalei.
NECESITATEA DE A STUDIA CABALA
Un oponent ar putea spune, Ca
urmare, aceasta intelepciune este pentru aceia care deja au fost rasplatiti cu
o oarecare masura de revelatie Divina, dar ce necesitate poate sa aiba
majoritatea oamenilor, de a cunoaste aceasta intelepciune sublima?
Cu adevarat, exista o opinie obisnuita
care spune ca scopul principal al religiei si al Torei este doar curatirea
actiunilor, ca tot ce se doreste are legatura cu respectarea Mitzvot(poruncilor)
fizice, fara nicio adaugire si fara nimic care sa rezulte din asta. Daca
lucrurile ar fi stat asa, cei care spun ca studierea actiunilor revelate si
practice este suficienta ar avea dreptate.
Dar nu asa stau lucrurile. Inteleptii
nostri au spus deja, De ce i-ar pasa Creatorului, daca tai la gat sau
la spatele gatului? La urma urmei, Mitzvot s-au dat numai pentru a curati pe
oameni. Astfel, exista un scop dincolo de respectarea actiunilor, iar
actiunile sunt doar pregatiri pentru acest scop. Ca urmare, in mod clar, daca
actiunile nu sunt structurate pentru scopul dorit, este ca si cum nu ar exista
nimic. Si este scris si in Zohar: O Mitzva (porunca) fara
un scop e ca un trup fara suflet. Drept urmare, scopul trebuie sa
insoteasca si el actiunea.
De asemenea, e clar ca scopul ar trebui
sa fie un scop adevarat, care sa merite actiunea, dupa cum au spus inteleptii
nostri despre versetul, ‘Si va voi pune la o parte de popoare, ca sa
fiti ai Mei’, asa ca separarea voastra va fi in Numele Meu. Sa nu spuna nimeni,
‘Porcul este imposibil’. Mai degraba, sa spuna, ‘este posibil, dar ce pot sa
fac, Tatal meu din Ceruri mi-a dat verdictul’.
Astfel, daca cineva nu mananca porc
pentru ca asta e o monstruozitate, sau ca e vreun rau fizic, acest scop nu
ajuta deloc la a fi considerat ca Mitzva, decat daca exista
intentia unica si corespunzatoare ca Tora a interzis aceasta. La fel este cu
fiecare Mitzva – si numai atunci, corpul este purificat
treptat, prin respectarea Mitzvot, iar acesta este scopul dorit.
Ca urmare, studiul comportamentelor
fizice nu este suficient; trebuie sa studiem acele lucruri care
produc intentia dezirabila, sa respectam totul cu credinta in Tora
si in Datatorul Torei, sa respectam ca exista o Judecata si un Judecator.
Cine e atat de nebun incat sa nu
inteleaga ca credinta in Tora si in recompensa si pedeapsa, care are puterea sa
produca acest lucru maret, necesita studiul temeinic al cartilor
corespunzatoare? Ca urmare, chiar inainte de actiune, este nevoie de un studiu
care purifica trupul, pentru a ne obisnui cu credinta in Creator, in Legea Lui
si in Providenta Sa. Inteleptii nostri au spus despre asta, Eu am creat
inclinatia rea; am creat pentru ea Tora, ca mirodenie. N-au
spus, Am creat pentru ea Mitzvot ca mirodenie, caci cel
care garanteaza pentru tine are nevoie si el de cineva care sa fie
gaj, caci inclinatia rea doreste imoralitate si nu il va lasa sa tina Mitzvot.
Comentarii
Trimiteți un comentariu